خبث باطنی اصحاب عمر سعد
جبن و طمع نمیتوانند وقايع جنايت آميز كربلا را توجيه كنند و كينه شخصی
نيز اگر علاوه شود همچنين ، زيرا كينه شخصی در كار نبوده . امام حسين هم
در عاشورا فرمود : آيا حلالی را حرام و حرامی را حلال كردهام - كه از روی
عقيده با من
بجنگيد ؟ - يا مالی را بردهام و خونی را ريختهام - كه روی عداوت شخصی با
من بجنگيد ؟ - جبن و طمع نمیتوانند مثله و تنكيل و كشتن طفل صغير و آب
بستن و اسب تاختن را توجيه كند . بايد گفت در طينت امثال شمر يك نوع
خبث ذاتی و كينه با حقی وجود داشته و با هر عمل جوانمردانه مخالف بودند